هورمون ورزش به لاغری افراد کمک می‌کند

2 اکتبر 2016- اگر در پاییز تمایلی به انجام ورزش ندارید، نتیجه‌ی این تحقیق شما را ترغیب می‌کند که به فعالیت ورزشی خود ادامه دهید. گروهی از محققان به رهبری محققان دانشگاه فلوریدا نشان دادند با انجام ورزش، هورمونی ترشح می‌شود که نه تنها به بدن در آب شدن چربیها کمک می‌کند بلکه از تشکیل چربیهای جدید جلوگیری می‌کند.

 تحقیقات نشان داد انجام ورزش منظم موجب تولید بیشتر هورمون irisinمی‌شود که به کاهش چربیها، قوی ترشدن استخوان و سلامت بهتر قلب وعروق کمک می کند.

یک پرفسور بیولوژی سلولی و تیمی از محققان دانشکده‌ی پزشکی هاروارد در سال 2012 هورمونی به نام irisinرا کشف کردند. آنها این هورمون طبیعی را از سلولهای ماهیچه‌ای استخراج کردند. آنها می‌گویند: این هورمون برخی خواص سلامت ورزش را تحریک می‌کند و می‌تواند به ابداع درمانهای جدید برای دیابت، چاقی و سرطان کمک کند. در مطالعه‌ی قبلی، تیم وابسته به دانشگاه هاروارد همچنین دریافتند که با افزایش سطح irisinبا انجام ورزش، این هورمون ژنهایی را فعال می کند که بافت چربی سفید را به بافت چربی قهوه ای(چربی خوب) تبدیل می کند، این تبدیل مفید سبب می گردد بافت چربی قهوه ای مقادیر بیشتری کالری نسبت به ورزش به تنهایی بسوزاند.

دکتر Li-Jun Yangاستاد هماتوپاتولوژی دپارتمان، ایمنولوژی و پزشکی آزمایشگاهی از کالج پزشکی دانشگاه فلوریدا و مدیر این تحقیقات جدید و همکارانش با هدف درک بهتر نقش irisinدرانسان و افزایش درک پایه از این هورمون درباره‌ی کمک به تبدیل سلولهای چربی سفید به سلولهای چربی قهوه‌ای، تحقیقات خود را آغاز کردند.

 محققان معتقدند تحقیقات آنها اولین تحقیقات در نوع خود درباره‌ی کشف اثرات irisinبر بافت چربی در انسان است.

به گفته‌ی محققان، هورمون irisinکه درهنگام فعالیت قلب و سایرعضلات ناگهان افزایش می یابد، ممکن است همچنین از تشکیل بافت چربی ممانعت کند.

یافته‌های این تحقیق که در مجله‌ی آمریکایی Physiology  Endocrinology and Metabolismمنتشر گردید، نتایج مطالعه‌ی قبلی در مورد این هورمون به عنوان یک هدف امیدوار کننده برای حمایت از افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع 2 را تایید می‌کند.

هورمون irisinاز طریق مکانیسمی عمل می‌کند که فعالیت ژنها و پروتئینی را که برای تبدیل سلولهای چربی سفید به چربی قهوه‌ای حیاتی هستند، تقویت می‌نماید. محققین همچنین دریافتند که irisinدر سوزاندن چربیها از طریق افزایش چشمگیر مقدار انرژی استفاده شده توسط سلولهای چربی قهوه‌ای نقش دارد.

دکتر Yangو گروهش با جمع آوری سلولهای چربی اهدا شده توسط 18 شرکت کننده که تحت عمل جراحی کاهش اندازه‌ی سینه قرار گرفته بودند، این تحقیقات را راه‌اندازی کردند.

دانشمندان نمونه‌های چربی را در معرض irisinقرار دادند که نتیجه‌ی آن افزایش تقریباً 5 برابری سلولهایی بود که حاوی پروتئین UCP1(پروتئین ضروری  برای سوزاندن چربی) بودند.

 دکتر Yangمی‌گوید: ما از کشت‌های بافت چربی انسان برای اثبات اثر مثبت irisinدر تبدیل سلولهای چربی سفید به چربی قهوه‌ای که توانایی سوزاندن چربی را برای بدن افزایش می‌دهند، استفاده کردیم.

تشکیل سلولهای چربی ذخیره ای به طور قابل توجهی توسط هورمون irisinسرکوب می‌شود

 بر اساس آنالیز نمونه‌های بافت چربی، دکتر Yangو همکارانش دریافتند که irisinسبب سرکوب تشکیل سلولهای چربی ذخیره ای از طریق کاهش سلولهای چربی بالغ از 20 تا 60 در مقایسه با گروه کنترل می‌شود.

 این یافته‌ها نشان می‌دهد که هورمون irisinذخیره‌ی چربی را در بدن از طریق جلوگیری از روند تبدیل سلولهای  بنیادی تمایز نیافته به سلولهای چربی کاهش می‌دهد، در حالیکه همچنین تمایز سلولهای بنیادی را به سلولهای تشکیل دهنده‌ی استخوان تقویت می‌کند.

بیش از دو سوم افراد بالغ آمریکایی دچار اضافه وزن بوده یا چاق هستند. در حالیکه یک رویکرد مطلق و منفرد برای پیشگیری یا درمان اضافه وزن یا چاقی وجود ندارد، ورزش به همراه ترکیبی از درمانهای رفتاری و رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن این افراد کمک کند. این دانش که بدن با تولید مقادیر کمی از هورمونی به نام irisinدر هنگام فعالیت بدنی با چاقی و اضافه وزن مقابله می‌کند، اهمیت انجام ورزش منظم را نشان می‌دهد.

 دکتر Yangمی‌گوید: درحالیکه فواید irisinبطور بالقوه می تواند در درمانهای آتی بکارگرفته شود در مورد دسترسی به درمانهای مبتنی بر irisinاطمینان صددرصدی وجود ندارد و در آینده نزدیک دسترسی به این درمان امکان پذیر نیست، به همین دلیل بجای انتظار برای یک داروی معجزه‌ گر شما باید از خودتان در تغییر سبک زندگی کمک بگیرید: ورزش موجب تولید مقادیر بیشتری  irisinمی‌شود که می‌تواند اثرات سودمند فراوانی از جمله کاهش چربی، تقویت استخوانها و بهبود سلامت  قلب وعروق را سبب ‌شود.

 دکتر Yangمی‌گوید: نقش irisinدرتنظیم سلولها چربی به درک تأثیر فعالیت بدنی در لاغر و باریک ماندن افراد کمک کرد، irisinمی تواند کارهای بسیاری را انجام دهد. این یک قطعه‌ی دیگر از شواهدی است که نشان دهنده‌ی مکانیزم هایی می باشد که درهنگام انجام ورزش فعال شده و موجب جلوگیری از تجمع چربی و تقویت استخوانها می‌شود.

این مطالعه اطلاعات ما را در مورد اثرات سلامت irisinافزایش داد. مطالعات قبلی توسط گروه دکترYangنشان داد که irisinعملکرد قلب را با تقویت میزان کلسیم که برای انقباض قلب حیاتی است، بهبود می بخشد. آنها همچنین نشان دادند که این هورمون از تجمع پلاک‌های سرخرگی در مدلهای موش از طریق جلوگیری از تجمع سلولهای التهابی جلوگیری می‌کند درنتیجه به کاهش آترواسکلروز کمک می نماید.

تحقیقات آتی این گروه بر روی اثرات irisinبر روی چربی‌های شکمی که با مقاومت به انسولین و بالا بودن چربی خون مرتبط می باشد، متمرکز خواهد شد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/313228.php